تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/02/16 - 13:33
کد خبر: 394461

چای ایرانی را بهتر بشناسید| بهترین چای ایرانی کدام است؟

این چای از لحاظ کیفیت، بعد از چای سرگل قرار می‌گیرد. برگ‌های چای ممتاز نسبت به چای سرگل اندکی بزرگ‌تر هستند، مشابه چای سرگل حالت پیچشی دارند، هم‌چنین چای ممتاز دارای طعم ملایم‌تر و تلخی کم‌تر می‌باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، چای ایرانی از چای خارجی بهتر است به سه دلیل؛ اول اینکه برای تولید آن از هیچ سمی استفاده نمی‌شود و برای همین سالم‌تر است. دوم اینکه برای افزایش عطر و طعم چای ایرانی از هیچ افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود و سوم اینکه می‌توانید با خرید چای ایرانی از هزاران تولیدکننده داخلی حمایت کنید.

پس در اینکه چای ایرانی از چای خارجی بهتر است شکی نیست اما سوالی که وجود دارد این است که کدام چای ایرانی از بقیه بهتر است؟ اگر برای خرید چای ایرانی به بازار مراجعه کنید، ممکن است با اسامی مختلفی مانند چای سرگل یا چای شکسته مواجه شوید که شاید به جز اختلاف قیمت موجود بین این چای‌ها، تفاوت دیگری بینشان حس نکنید. اما واقعیت این است که انواع مختلف چای از نظر کیفیت، عطر و طعم، رنگ و زمان دم کشیدن با یکدیگر متفاوتند.

چای ایرانی را بهتر بشناسید| بهترین چای ایرانی کدام است؟

ما در این مقاله ابتدا قصد داریم انواع چای ایرانی و تفاوت آن‌ها را توضیح دهیم و در انتها نیز بهترین چای ایرانی را معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع چای ایرانی

تمامی چای‌های ایرانی از یک گیاه به دست می‌آیند ولی متناسب با اینکه از کدام قسمت آن گیاه تولید شده باشند، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند و دارای ویژگی‎‌های مختلفی می‌باشند. معروف‌ترین دسته‌های چای ایرانی شامل موارد زیر است:

چای سرگل

این چای که از غنچه و برگ‌های لطیف بالایی چای به دست می‌آید، به عنوان مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین چای ایرانی شناخته می‌شود. چای سرگل دارای برگ‌های کوچک و پیچیده، عطر و طعم بی‌نظیر و رنگ بسیار خوبی بوده و از سایر چای‌های ایرانی گران‌تر است. هم‌چنین چای سرگل نسبت به دیگر چای‌های ایرانی دیردم‌تر می‌باشد.

چای ممتاز

این چای از لحاظ کیفیت، بعد از چای سرگل قرار می‌گیرد. برگ‌های چای ممتاز نسبت به چای سرگل اندکی بزرگ‌تر هستند، مشابه چای سرگل حالت پیچشی دارند، هم‌چنین چای ممتاز دارای طعم ملایم‌تر و تلخی کم‌تر می‌باشد. قیمت چای ممتاز از چای سرگل کم‌تر بوده ولی از چای قلم بیش‌تر است.

چای قلم

چای قلم از برگ‌های پایین‌تر چای به دست می‌آید، دارای اندازه درشت‌تر، طعم ملایم‌تر و رنگ کم‌تری نسبت به دو چای قبلی می‌باشد؛ هم‌چنین قیمت چای قلم ارزان‌تر از چای سرگل و ممتاز است.

چای شکسته

در طول فرآیند تولید چای، بخشی از برگ‌های چای به صورت کامل باقی نمی‌‌مانند و به چند تکه تقسیم می‌شوند. به چایی که از این برگ‌های خرد شده تشکیل می‌شود، چای شکسته می‌گویند. این چای نسبت به چای سرگل و ممتاز وزن کم‌تری دارد، پیچیدگی آن کم‌تر بوده و زود دم‌تر است؛ بنابراین چای شکسته برای افرادی که صبر و حوصله دم کردن 15 دقیقه‌ای چای را ندارند، مناسب است و در کم‌تر از 10 دقیقه دم می‌کشد.

چای باروتی

این چای شباهت زیادی به چای شکسته دارد ولی اندازه آن کوچک‌تر بوده و دارای برگ‌های خردتری می‌باشد. از آن جایی که چای باروتی هم زود دم است و هم رنگ زیادی دارد، معمولا از آن در تهیه دمنوش‌ها و تی‌بگ‌ها استفاده می‌شود.

چای بهاره، چای تابستانه، چای پاییزه

علاوه بر موارد بالا اسامی دیگری نیز برای دسته بندی چای‌های ایرانی استفاده می‌شود که این نام با توجه به این که چای در چه فصلی از سال برداشت شود، به آن داده می‌شود.

به چایی که در فصل بهار برداشت و تولید می‌شود، چای بهاره می‌گویند. فرآیند برداشت و تولید چای بهاره تقریبا از اواسط اردیبهشت آغاز شده و ۲۰ روز طول می‌کشد. به این چای، چین اول نیز گفته می‌شود. پس از برداشت چای بهاره، در حدود اوایل تیر ماه و پس از رشد مجدد برگ سبز چای، چین دوم چای آغاز می‌شود که به چای تابستانه معروف است و چین سوم یا پاییزه نیز در شهریور و مهر ماه انجام می‌شود. البته فقط در حدود ۱۰ درصد چای تولیدی به برداشت پاییز تعلق دارد و اکثر چای تولیدی ایران برای بهار و تابستان است.

در بین این سه چای، چای بهاره عطر و طعم بهتری نسبت به دو چای دیگر دارد اما چای تابستانه و پاییزه نیز کیفیت مناسبی دارند و هر فرد بسته به ذائقه خود ممکن است هر یک از این سه را ترجیح دهد.

بهترین چای ایرانی

چای سرگل به دلیل به دست آمدن از غنچه و برگ‌های لطیف چای، مرغوب‌ترین و گران‌ترین چای ایرانی است. چای ممتاز نیز بعد از چای سرگل قرار می‌گیرد. تمام این‌ها دلیل نمی‌شود که چای‌های ارزان‌قیمت‌تر مثل چای قلم و یا شکسته، چای‌های بی‌کیفیتی باشند. چای قلم به خاطر طعم و عطر ملایم و قیمت مناسب‌تری که دارد، چای محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. چای شکسته هم به خاطر زوددم بودن و رنگ زیاد، در بسیاری از ادارات و یا خانواده‌هایی که فرصت کافی برای دم کشیدن چای سرگل و ممتاز را ندارند، استفاده می‌شود.

سعی کنید حتما چای را از فروشگاه‌ها و افراد معتبر و مطمئن تهیه کنید زیرا برخی از فروشندگان چای‌های بی‌کیفیت و کهنه را به اسم چای تازه و مرغوب و با قیمت بالا به مردم می‌فروشند و از عدم آگاهی آن‌ها سوء استفاده می‌کنند.

فروشگاه محصولات طبیعی درکام یکی از این فروشگاه‌های معتبر است که هر ساله بهترین، تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین چای‌ها را از تولیدکنندگان و کارخانه‌های شمال کشور تهیه کرده و بعد از تست چای و اطمینان از مرغوب بودن آن، چای را به مشتریانش عرضه می‌کند. این فروشگاه هر ساله در اردیبهشت ماه که زمان برداشت چای می‌باشد، چای تازه می‌آورد؛ درکام قرار است از هفته آینده پیش فروش چای سرگل را شروع کند و به مدت دو هفته این چای را با تخفیف مناسبی به فروش برساند؛ پس اگر علاقه‌مند به تجربه عطر و طعم دل‌پذیر بهترین چای ایرانی هستید، برای خرید چای سرگل بهاره درکام به این فروشگاه مراجعه نمایید.

منبع: dorkam.com

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top